تلفن: 02126656750 – 02122793840سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

این باورها شما را از ورزش دور می‌کند!

نمی‌خواهم بدنم مردانه شود! اگر بدنسازی را رها کنید عضلاتت تبدیل به چربی می‌شوند! تو که لاغری چرا ورزش می‌کنی؟ و …. جملاتی است که ممکن است زیاد شنیده باشد. در این مقاله می‌خواهیم به باورهای غلط در مورد ورزش خانم‌ها بپردازیم و به شما بگوییم که چرا این باورها غلط هستند.

۱- تمرین با وزنه سنگین بدن خانم‌ها را زمخت و مردانه می‌کند

هورمون تستوسترون یک هورمون جنسی مردانه است که در بدن زنان هم وجود دارد ولی بسیار کمتر از بدن مردان. این هورمون علاوه بر اینکه باعث بروز صفات مردانه می‌شود، باعث حجیم شدن و رشد عضلات نیز می‌شود . به دلیل سطح پایین هورمون تستوسترون در بدن زنان، تمرین با وزنه سنگین به هیچ وجه نمی‌تواند عضلات را حجیم و مردانه کند. در عوض تمرین با وزنه به زیبا و خوش فرم‌تر شدن عضلات خانم‌ها و کاهش سلولیت کمک می‌کند.

۲- اگر تمرینات قدرتی را کنار بگذارید، عضلاتتان به چربی تبدیل می‌شوند

این جمله مثل این است که بگوییم طلا به آهن تبدیل می‌شود اساسا نوع سلول‌های بافت عضلانی با بافت چربی متفاوت است و به هیچ وجه امکان ندارد که عضله به چربی تبدیل شود. اتفاقی که می‌افتد این است که با قطع کردن تمرینات مقاومتی، توده عضلانی تحلیل می‌رود و از آنجا که با قطع کردن ورزش، معمولا افراد تغذیه خود را هم رعایت نمی‌کنند، درصد چربی بدن بالا می‌رود و افراد فکر می‌کنند که عضلاتشان به چربی تبدیل شده.

۳- به کمک تمرین با وزنه، می‌توان سایز سینه را بزرگ کرد

آنچه در بدنسازی به عنوان سینه از آن یاد می‌شود، عضله پکتوریالیس است و آنچه برخی خانم‌ها به عنوان سینه منظورشان است، بافت پستان است. با تمرینات ورزشی ما می‌توانیم توده عضلانی را بیشتر کنیم ولی اساسا بافت پستان عضله نیست که بخواهد با تمرینات مقاومتی بزرگ شود! اتفاقا با ورزش کردن و کاهش درصد چربی بدن، سایز پستان کوچکتر هم می‌شود. تنها راه بزرگ کردن سایز پستان جراحی و قرار دادن پروتز است.

۴- وقتی هنوز چاقی، با وزنه تمرین نکن چون چربی‌ها سفت می‌شوند

با تمرین با وزنه یا دستگاه، ما بافت عضلات را تحت تاثیر قرار می‌دهیم و باعث سفت شدن و فرم گرفتن آنها می‌شویم ولی از آنجا که نوع سلول‌های چربی با سلول‌های عضلانی متفاوت است، بافت چربی با ورزش کردن سفت نمی‌شوند. اتفاقا تمرین با وزنه و افزایش توده عضلانی، به دلیل افزایش متابولیسم پایه بدن باعث می‌شود که بدن حتی در حال استراحت کالری بیشتری مصرف کند و روند کاهش وزن سریعتر شود.

۵- افراد لاغر نیازی به ورزش کردن ندارند

کاهش وزن تنها یکی از پیامدهای ورزش است. ورزش کردن ( چه مقاومتی و چه هوازی) برای سلامتی سیستم قلب و عروق، جلوگیری از پوکی استخوان و سلامتی عضلات ضروری است چه چاق باشید چه لاغر! ورزش حتی در زمان بارداری نیز میتواند برای زایمان راحت مفید باشد.

۶- با بعضی ورزش‌ها می‌توان به صورت موضعی چربی‌های آن ناحیه را کم کرد!

حتی اگر شما روزی هزار نوع تمرین برای بازوهایتان انجام دهید، در نهایت بدن شما بر اساس ژنتیک خود تصمیم می‌گیرد که چربی‌ها را از کجای بدن مصرف کند. مثلا اگر شما در ناحیه پایین تنه بیشتر ذخیره چربی دارید، این ژنتیک شماست و با انجام دادن افراطی تمرینات پایین تنه فقط خودتان را خسته می‌کنید. خانمهایی که بعد از زایمان تصمیم به لاغری سریع شکمی میکند باید بدانند که با ورزش بدن از کل چربی‌های بدن استفاده می‌کند ولی اینکه از کجا بیشتر برداشت کند کاملا به ژنتیک شما بستگی دارد. خبر بد اینکه معمولا اولین جایی که چاق می‌شود آخرین جایی است که لاغر می‌شود.

۷- برای کاهش وزن فقط هوازی کار کن!

تمرینات هوازی خیلی برای بدن مفید هستند در این شکی نیست. ولی برای کاهش وزن حتما باید تمرینات مقاومتی هم در کنار تمرینات هوازی انجام شوند. چون سلول‌های عضلانی بیشتر مصرف کالری را در بدن دارند. تصور کنید که توده عضلانی شما بیشتر شود، خوب مشخص است که حتی در حالت استراحت بدن شما کالری بیشتری مصرف می‌کند.

۸- یک برنامه تمرینی خوب، برنامه‌ای است که طولانی باشد

۲ ساعت در باشگاه بودن و بعد خسته و کوفته از باشگاه بیرون آمدن اصلا و ابدا دلیل بر داشتن تمرین خوب نیست. با استفاده از سیستم‌های تمرینی پیشرفته، در حداقل زمان می‌توان حداکثر بهره‌برداری را از تمرین داشت. سیستم‌هایی مثل سوپر ست، ترای ست، سیستم‌های هرمی و ….

۹- ورزش کردن از سن ما گذشته است

در هر سنی که هستید، حتی اگر امروز شروع کنید بهتر از این است که فردا شروع کنید. با بالا رفتن سن، روند تحلیل عضلات تسریع می‌شود و تراکم استخوان کمتر. بنابراین ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. هر چند ورزش کردن از سنین پایین‌تر مزایای بی‌شماری دارد ولی اگر در جوانی ورزش نکرده‌اید از همین امروز شروع کنید بهتر از فردا است.

۱۰- چون ورزش می‌کنید هرچه بخواهید می‌توانید بخورید

اتفاقا افزایش وزن در افرادی که ورزش را تازه شروع کرده‌اند خیلی رایج است. در طول سال‌ها مربیگری عینا این مسئله را دیده‌ام. تنها دلیل آن هم همین باور اشتباه است که چون ورزش می‌کنیم می‌توانیم هر چیزی را به هر اندازه‌ای که بخواهیم بخوریم! ورزش فقط و فقط در کنار تغذیه درست می‌تواند شما را به سمت بدن ایده‌آلتان ببرد. وگرنه با خوردن یک نان خامه‌ای کل کالری که در یک ساعت در باشگاه سوزانده‌اید جبران می‌شود. (منظور از افزایش وزن، افزایش توده چربی است و نه افزایش توده عضلانی )
توضیح در مورد ورزش‌های مقاومتی: ورزش‌های مقاومتی ورزش‌هایی هستند که بدن شما باید بر یک مقاومت غلبه کند این مقاومت می‌تواند دستگاه، وزنه، هالتر، کش یا وزن بدن خودتان باشد (مثل حرکت شنای سوئدی) تمرینات مقاومتی با تمرینات قدرتی فرق دارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *